سلام

پاییز شش

تاریخچه:

گفته شده حدود پنجاه سال پیش، در سال 1349 هیاتی از کارشناسان خارجی و داخلی رفتند جزیره کیش و با توجه به سواحل زیبا و آب شفاف دریا و مناظر بسیار چشم نواز، آن را بعنوان مرکز توریستی تجاری بین المللی انتخاب کردند.

از آن پس جزیره توسعه پیدا کرد و  زیر ساخت‌های لازم برای گردشگری از جمله فرودگاه، هتل و نمایشگاه بین‌المللی در آن ساخته شد.

هم اکنون تعداد افراد ساکن در کیش ۳۵ هزار نفر است که فقط پنج هزار نفر بومی جزیره و عرب هستند و مابقی مهاجر!

ساکنین کیشوَند نامیده می شوند!  جزیره کیش توسط سازمان منطقه آزاد، اداره می‌گردد.

به اصرار ارجمندبابا، اواخر مهر گشتم ببینم کجا می‌شود سفر کرد. اتفاقی! آگهی تور کیش رو دیدم و این شد که رفتیم کیش سه شب و چهارروز.

هتلی که ساکن شدیم خوشبختانه یک هتل ویلایی بود روبروی پارک ساحلی سیمرغ در جنوب شرقی کیش. تماشای دریا با آب آرام و شفاف بسیار لذتبخش است. گویا مرجان‌ها باعث تصفیه طبیعی آب و شفافیتش می‌شوند بطوریکه در چند متردورتر هم می‌توانید کف دریا رو ببینید.

تجربه نوشت:

یک: فروشگاه آرتا کیش تستِ رایگان هات‌چاکلات، به مشتریان تعارف می‌کرد. خوردیم و نمک گیر شدیم.

در بازار پردیس1، همراه خواهرزاده وارد فروشگاه شده بودیم تا به سفارش دوستش دمنوش بخرد که. پس از 40 دقیقه با دو پلاستیک پر از شکلات و نسکافه و چای و مربا و دمنوش و . خارج شدیم. ناقابل 900 هزار تومان رفت!!

یکی بخر یکی جایزه ببر بود خوو (هات چاکلات lafesta یک کیلویی خریدیم 148 ت که یک بسته کاپوچینو یک کیلویی با همین قیمت جایزه داشت)

آنجا داغ بودم نَوَفَـهمیدم. بعد متوجه شدم چه خریدهای کاذبی. مثلا مرباها رو صرفا به خاطر شیشه  گوگولی‌اش خریدیم.

به قول خواهرزاده تجربه بدون هزینه نیست که.

دو:

ما اولین سفرمان به کیش بود در نتیجه گشت جزیره رو از خدمات گردشگری هتل رزرو کردیم که گفته شده بود رایگان است که در انتها نفری 15 ت هزینه داشت!  البته آژانس تهیه تور، سفارش اکید کرده بود از هتل برنامه‌ای رو نخریم و حتما با لیدر خودشان گشتها را برویم. آژانس مشهد، وعده چهارگشت رایگان داده بود که چون از لحن گفتار آقای لیدر کیشوند! خوشم نیامد، تماس‌های مکررش را بی‌جواب گذاشتم. ( آقای محترم! تماس بگیر واضح ساعت گشت رو هماهنگ کن این همه عزیزم. فدات شم. منتظرم ببینمت گفتن لازم نیست. والا)

توصیه می‌کنم از چند وچون گشت بپرسید مثلا برای ما طولانی بود. به نظرم چندگشت کوتاه مدت، مناسبتر است تا یک گشت طولانی 4ساعته! کشتی یونانی رو وقت غروب رسیدیم و پدیده رو در تاریکی گذر کردیم.

درخت سبز چیز خاصی نداشت. محله بومیان جالب بود.(عکاس راهنما ماجراهایی تعریف کرد درباره خانه‌ای با هفت در که صاحبش مردی هفت زنه است و هر در برای عبور یکی از زنها تعبیه شده! از لاکچری بودن داخل خانه‌ها برخلاف ظاهر و نمای نه چندان جالبشان گفت و داستانهایی از میرمهنای ماجراجو هم گفت. الله اعلم)

کشتی یونانی عالی بود. نزدیکش یک هواپیماست که کافه رستوران شده بود. آنقدر دیر رسیدیم آنجا که از هول رفتن نور، فقط عکس گرفتیم و فرصت نشد بروم سراغ هواپیما.

(به نظر من یکی از زیباترین قسمت‌های دیدنی جزیره کیش، کشتی سوخته یا همون کشتی یونانی است منتهی گویا تورها زمانی شما را به دیدن این کشتی می‌برند که ساعات پایانی روز است. مدعی هستند غروب بهترین منظره رو دارد اما خیلی شلوغ می‌شود.)

چند شتر عظیم الجثه و سکویی برای شترسواری هم آنجا بود.

با کمی پرس و جو براحتی می‌توانید با مینی‌بوس و تاکسی، نقاط دیدنی جزیره رو کم هزینه ببینید. بازارها، پارکهای ساحلی و کشتی یونانی و بازار عربها و . ون مینی بوسی! نفری دو هزار تومان مرتب در فاصله زمانی ده دقیقه‌ای شایدم کمتر! جلوی هتل توقف داشت و تاکسی زرد هم نفری 5هزارتومان مسیرهای داخل شهر می‌برد. سریع و خنک

سه:

ما اواخر مهرماه رفتیم کیش. با اینحال گرما و رطوبت هوا برای من آزاردهنده بود.  فقط یک ساعت قبل از طلوع خورشید پنج، پنج و نیم صبح و نزدیک غروب همان ساعتِ پنج می‌رفتیم ساحل.

اتاق هتل، بازارها، مینی بوس و تاکسی‌ها همگی خنک ولی محوطه بیرون کلافه کننده. گویا بهترین هوا رو فصل زمستان و ماه فروردین می‌شود حس کرد.